sociale media

De revolutie van social media

Hey guys! In de blogpost van deze week vertel ik jullie over de revolutie van social media, zoals ik hem heb meegemaakt. Enjoy!


Realiteit

Elke ochtend zit ik in de trein van Gouda naar Den Haag. Als ik om me heen kijk is alles wat ik zie telefoons, laptops of tablets. De mensen zonder elektronica zijn op één hand te tellen. Dit is onmisbaar in het beeld van nu. Je gaat slapen en wordt weer wakker met social media. Bijna iedereen is te vinden op een of meerdere social mediaplatformen. Je wilt altijd weten wat er in de wereld gebeurt. Je wilt altijd weten wat je vrienden en familie doen. Je bent altijd bereikbaar. En zo hoort het tegenwoordig ook, maar dit is ooit wel anders geweest…

1998

In mijn geboortejaar, 1998, vond men mobiele telefoons onnodig. Het was nog helemaal niet nodig om altijd bereikbaar te zijn. Thuis had je toch gewoon een antwoordapparaat? Dan is die gsm toch nergens voor nodig? Tablets bestonden nog nieteens. Mensen hadden daar nog nooit van gehoord. En laptops waren veel te massief om zomaar even mee te nemen.

De Revolutie

In 1998 was er ook nog geen social media. In dat jaar werd Google ontwikkeld. Een hele grote stap voor het internet. Een jaar later kwam MSN in beeld. Eindelijk kon je met je vrienden en familie chatten. Je hoefde niet meer te bellen! In 2002 kwam een van de eerste varianten van social media uit: Friendster, dit was een site waar gamers contact met elkaar maakten. Maar toen ging ik net naar de kleuterschool… In 2003 werd het nogsteeds welbekende LinkedIn uitgevonden en dit was een enorm fenomeen. Ik kreeg er niet zoveel van mee. Ik speelde nog met Polly Pocket. Na LinkedIn ging het in de social media-wereld opeens heel snel. Facebook kwam uit in 2004 voor Harvard studenten en in 2005 voor iedereen. Na Facebook volgden Hyves, YouTube, Twitter, Tumblr, Instagram en Pinterest binnen 10 jaar… Een ware revolutie.

Mijn Ervaringen

Ik zat al vrij vroeg te MSN’en met mijn nichtje en vriendjes. Ik denk dat ik een jaar of 7 was. We stuurden elkaar ‘buzzers‘ en eindeloze smileys.  Toen ik in groep 6 zat mocht ik van mijn moeder eindelijk Hyves aanmaken. Ik was echt door het dolle heen. Eindelijk had ik mijn eigen site waar ik contact kon maken met iedereen die ik kende. Hyves is tot de eerste klas echt ‘in’ geweest voor mij en de mensen om me heen.Screenshot_2016-09-06-14-24-38[477345]

Toen ik in de eerste klas zat, kwamen de smartphones in beeld. De meeste mensen hadden een Samsung Star of iets wat daarbij in de buurt kwam. In die tijd begon Twitter hip te worden. Het was heel belangrijk hoeveel volgers en Tweets je had. Echt onzin, als ik er nu op terug kijk. WhatsApp kwam rond deze tijd ook uit. Het is nog steeds ontzettend handig om gewoon te kunnen ‘appen’, in plaats van SMS’en. Iets later kwamen Instagram en Snapchat om de hoek kijken. Die mediaplatformen vind ik, samen met WhatsApp, nog steeds het leukst. In de derde klas maakte ik Facebook aan. Sinds dien zit ik echt non stop op social media. Ongeveer een jaar later maakte ik Pinterest en Tumblr aan.

Nu

Tegenwoordig zit bijna iedereen minimaal een keer per dag op social media. Of dat nou Facebook, WhatsApp of Snapchat is. Je kunt het echt niet meer wegdenken uit je leven. Iedereen is altijd in contact met elkaar en met de wereld. Er is een hoop veranderd in de afgelopen 18 jaar. Dat heeft positieve kanten en negatieve kanten. Maar het maakt ons wie we zijn en daar moeten we trots op zijn.

Je kunt mij natuurlijk volgen op instagram: @sanneketting, en op twitter: @sannekettingx

 

Geef een reactie

